Talent vinden, Talent binden

Het belang van een goede wervingsstrategie én preboarding

05/11/2021
Door Huis van Talent
Inge-Vernooy
Interview met Inge Vernooy
Talent acquisition lead bij TenneT
het-belang-van-een-goede-wervingsstrategie-en-preboarding

Talent werven en behouden in een krappe arbeidsmarkt

Talent werven en behouden in een krappe arbeidsmarkt: hoe doe je dat? Als talent acquisition lead is Inge Vernooy verantwoordelijk voor de recruitment bij netbeheerder TenneT. Naast een aparte wervingsstrategie voor elke doelgroep, maakt TenneT sinds kort ook werk van preboarding.

Netbeheerder TenneT is actief in Nederland en Duitsland. Met ruim 6.000 medewerkers verspreid over beide landen zorgt TenneT via boven- en ondergrondse hoogspanningsverbindingen voor een betrouwbare elektriciteitsvoorziening aan meer dan 42 miljoen eindgebruikers. “We hebben vijf doelgroepen gedefinieerd waar we als TenneT actief naar op zoek zijn”, zegt Vernooy. “Dat zijn jonge hbo- en wo-talenten, IT’ers, offshore engineers, projectmanager en mensen met een mbo-4 elektro-achtergrond.”

Proactief werven op hbo en wo

TenneT heeft voor elke doelgroep een aparte strategie ontwikkeld. Voor de jonge hbo- en wo-talenten bijvoorbeeld heeft de netbeheerder vijf universiteiten en een aantal hbo-scholen geselecteerd omdat de studenten hier het beste passen binnen het profiel. Vernooy: “Via deze scholen maar ook via studentenverenigingen proberen we proactief in contact te komen met deze studenten. We zijn aanwezig bij events maar we organiseren en faciliteren ook netwerkavonden waarin we studenten uitnodigen om kennis te maken met ons bedrijf.”

"Het gaat er vooral om dat we tijdens de overbruggingsperiode regelmatig contact houden met de kandidaat. Op de eerste werkdag wordt de kandidaat verder meegenomen in het onboardingproces."
Inge Vernooy, Talent acquisition lead bij TenneT

High voltage heroes

Voor de werving van de technische mbo’ers hanteert TenneT weer een hele andere strategie. “Onlangs hebben we een grote wervingscampagne gelanceerd genaamd ‘High voltage heroes’, met een knipoog naar de superhelden uit het Marvel-universum”, zegt Vernooy. “Deze campagne rollen we groot uit en social media speelt daarin een grote rol. De jonge talenten die we zo binnenhalen, zetten we ook in als ambassadeur voor ons bedrijf. Dat doen we bijvoorbeeld door ze in een vroeg stadium te stimuleren met behulp van een aanbrengbonus of referral bonus om vrienden, kennissen of medestudenten te wijzen op onze vacatures.”

Preboarding

TenneT zet dus alles op alles om zich te presenteren aan de verschillende doelgroepen. Sinds kort werkt het bedrijf ook met een preboarding strategie. “Tussen het moment dat een kandidaat ‘ja’ zegt tegen ons aanbod en de eerste feitelijk werkdag zit een groot gapend gat van ongeveer één à twee maanden”, vervolgt Vernooy. “Dat gat vormt een gevaar voor ons, zeker in een overspannen arbeidsmarkt waar talenten van alle kanten door recruiters en headhunters benaderd worden. We maken daarom gebruik van Appical, een preboarding app, waarmee we de kandidaat regelmatig berichten sturen. Dat kan variëren van een bericht van je nieuwe buddy tot een filmpje over het bedrijf. Het gaat er vooral om dat we tijdens de overbruggingsperiode regelmatig contact houden met de kandidaat. Op de eerste werkdag wordt de kandidaat verder meegenomen in het onboardingproces.”

Inge Vernooy

Inge Vernooy is talent acquisition lead bij TenneT. Bij de netbeheer houdt Vernooy zich bezig met de wervingsstrategie van IT-talent voor de energiesector.