Het belang van datagedreven recruitment




Talentvolle medewerkers aantrekken en behouden
Werkgevers zetten op de krappe arbeidsmarkt alle middelen in om talentvolle medewerkers aan te trekken en te behouden. Is datagedreven recruitment dé oplossing om het juiste talent te vinden voor de juiste functie? Indeed is de nummer één vacaturewebsite in zowel Nederland als België. Volgens Arjan Vissers, Recruitment Evangelist bij Indeed, kunnen organisaties met behulp van data zich meer inleven in potentiële kandidaten, wat leidt tot de juiste match. ”Wij ondersteunen organisaties met het optimaliseren en verbeteren van het recruitmentproces, zodat het aannemen van de juiste kandidaten makkelijker wordt.”

Het optimaliseren van de recruitmentstrategie
“Indeed is een vacaturesite, waarbij we werkzoekenden en werkgevers matchen”, zegt Arjan Vissers. “We houden ons dagelijks bezig met de vraag: hoe kan je kwaliteit leveren aan werkzoekenden? Datzelfde kunnen we voor werkgevers doen. We beschikken namelijk over bergen data over wat werkzoekenden doen op ons platform en op welke vacatures ze reageren, waarbij we nadenken hoe wij werkgevers kunnen helpen om hun recruitmentstrategie te optimaliseren. In de praktijk zie je een verschil tussen bijvoorbeeld marketingorganisaties en HR. Marketingorganisaties zijn al bezig met performancemarketing, terwijl dat nog een stap is die HR moet zetten. In de Benelux zijn er kansen voor HR- en recruitmentafdelingen om, naast het actief werven, meer te focussen op performancemarketing en om recruitmentmarketingplatforms beter in te zetten. Daar kunnen wij zeker bij helpen.”
Datagedreven recruitment
Organisaties die de ideale kandidaat willen binnenhalen kunnen dat doen met behulp van feiten en cijfers en het continu meten van verzamelde data. “Je kan je recruitmentstrategie aanpassen of verbeteren op basis van de inzichten oftewel data die je krijgt”, vervolgt Vissers. “In de kern draait datagedreven recruitment om het verzamelen van data, deze data te analyseren en die inzichten te gebruiken om hypotheses op te stellen en die te testen. Zo kun je optimaliseren, en dat is een . continu proces.”
Werkgevers hebben er baat bij om op een gestructureerde manier te werk te gaan en hun prestaties te verbeteren. Vissers: “De kernvragen die je jezelf kan stellen: waar komen de kandidaten vandaan? Waar heb ik succes? Die antwoorden vormen de benchmark voor je strategie. Je kan bijvoorbeeld met de data uit Google Analytics of je ATS zien wat de belangrijkste kanalen zijn voor je organisatie en waar de meeste kandidaten vandaan komen en solliciteren. Wanneer grote organisaties contact opnemen, kijken we eerst naar de bestaande job content.
Als werkgever moet je nadenken over de perceptie van de werkzoekende. Je moet je verplaatsen in het hoofd van de werkzoekende om te begrijpen hoe diegene jouw vacatures kan vinden en daarop kan solliciteren. Je dient te onderzoeken hoe je je doelgroep kunt triggeren met je content en data kan je het benodigde inzicht geven. Als organisatie kun je dus de processen om nieuwe medewerkers te werven optimaliseren, zodat je mensen ook dadelijk bindt aan het bedrijf.”
Virtueel solliciteren
De coronacrisis en de bijbehorende lockdowns hebben invloed op het wervingsproces, waarbij steeds meer sollicitaties online plaatsvinden. “We willen het interviewproces voor organisaties verbeteren. En daarom hebben we het Indeed Hiring Platform opgezet. Het is een geïntegreerde oplossing die werkgevers zowel de mogelijkheid biedt tot het posten van de vacature, maar ook het plannen van interviewafspraken en vervolgens het afnemen van het interview via ons virtuele platform. Het platform biedt eveneens dataondersteuning, zodat je het resultaat van al je inspanningen vanaf het begin kunt zien. Je kan dan actie ondernemen: hoe heeft de strategie gewerkt? En dan kan je door herhaaldelijk A/B testen uit te voeren je aanpak verbeteren”, aldus Vissers.
Data voor het bevorderen van diversiteit
Organisaties kunnen met behulp van cijfers diversiteit en inclusie in de werkomgeving bevorderen. Vissers: “Recruitmentmarketingplatformen zoals Indeed hebben een gigantisch bereik, want het is een weerspiegeling van de arbeidsmarkt. Doordat je de vacature uitzet op een platform als Indeed heb je een grotere kans op diversiteit aan kandidaten die interesse hebben in je vacature. Maar let wel: als je echt diversiteit in je organisatie wilt bevorderen, dan zul je de processen moeten aanpassen. En dat kan met datagedreven activiteiten. Het is dan belangrijk om bijvoorbeeld de achtergrond van de kandidaat te meten en dat af te zetten tegen de algemene demografische data. Maar vraag jezelf ook af: waar komen ze binnen en waar stoppen ze? Wanneer je ziet dat een bepaalde bevolkingsgroep of leeftijdsgroep afvalt tijdens het sollicitatieproces, dan is dat een reden om die stap in je recruitmentproces verder te onderzoeken en te begrijpen wat daar gebeurt.”
Meten, meten, meten
Is datagedreven recruitment dan de sleutel tot succes? Vissers: “Jazeker, maar het gaat uiteindelijk om wat je doet met de data. Data blijft belangrijk in het recruitmentproces, maar er zijn meerdere componenten die erbij komen: analyse, inzichten en dán actie. Wat marketing betreft: het is een kansenspel. Kansen kan je verhogen en beïnvloeden, maar je kan niet honderd procent zeggen wat je gaat terugkrijgen. Wanneer je eenmaal alle data hebt, dan kan je zien of er verbetering is opgetreden of misschien zie je niet het beoogde resultaat en moet je meer A/B testen uitvoeren. Wanneer het een goed effect heeft, dan heb je als organisatie een vliegwiel in handen.“
Arjan Vissers
Arjan Vissers is Recruitment Evangelist bij Indeed. Vissers werkt sinds 2016 bij de internationale vacaturesite en was voorheen verantwoordelijk voor de interne strategie.