Talent binden, Talent vinden

Hoe ontwikkel je een campus recruitment strategie voor je organisatie?

10/02/2022
Door Huis van Talent
campus-recruitment-strategie

Talent binden middels campus recruitment

Talent kun je niet vroeg genoeg aan je organisatie binden. Met behulp van campus recruitment strategie creëer je naamsbekendheid voor je organisatie en maak je een pool van studenten aan, zodat ze na hun studie direct bij je organisatie solliciteren. Hoe zet je nu een gedegen campus recruitment strategie op voor je organisatie?

Hoe creëer je een succesvolle campus recruitment strategie?

Een campus recruitment strategie is een handige manier voor werkgevers om hun naamsbekendheid op te bouwen. Pas afgestudeerden kiezen namelijk eerder voor een bekende naam of een organisatie waar ze goede verhalen over horen. Voordat je aan de slag gaat is het belangrijk dat je als werkgever goed voor ogen hebt wat je doelen zijn binnen de organisatie. Heb je tijdelijk iemand nodig voor een startersfunctie of wil je enkele keren per jaar studenten en starters werven? Bepaal je doel en baken je doelgroep af.

Een campus recruitment strategie is een handige manier voor werkgevers om hun naamsbekendheid op te bouwen. Pas afgestudeerden kiezen namelijk eerder voor een bekende naam of een organisatie waar ze goede verhalen over horen.

Campus recruitment strategie tips

De campus recruitment strategie bestond voor de pandemie vaak uit kennismakingen op evenementen zoals een bedrijvendag of inhousedagen. Nu kun je als werkgever een digitale sessie inplannen. Het blijft belangrijk dat je ook in deze tijd als organisatie zichtbaar bent en dat je als werkgever potentiële kandidaten weet te boeien en binden aan je organisatie. Dit kan je doen aan de hand van de volgende stappen:

Stap 1: Naamsbekendheid

Een student zal zich tijdens zijn of haar oriëntatie richten op bedrijven met klinkende namen. Je campus recruitment strategie begint bij het creëren van bekendheid oftewel employer branding. Jonge kandidaten kijken vaak met een kritische blik naar trage of verouderde websites en apps. Zij kiezen eerder voor bedrijven met mobielvriendelijke websites óf organisaties die een hoge aanwezigheid hebben op social media. Zorg ervoor dat al je content aantrekkelijk maar ook interessant is om te delen, zo zal ook de naamsbekendheid stijgen.

Stap 2: Contact

Persoonlijk contact met studenten is de volgende stap die bijdraagt aan je bekendheid en je werving vereenvoudigt. Zo heb je de kans om de relatie te verdiepen omdat de student vragen kan stellen en jij de kans krijgt om een indruk te krijgen van de student. De kennismaking met studenten moet wel bij de organisatie passen, denk aan je doelstellingen en budget.

Je kan bijvoorbeeld online een kennismakingstour of een hackathon organiseren. Zo creëer je al in een vroeg stadium een band door studenten een kijkje te geven in de organisatie en laat je een blijvende indruk achter.

Stap 3: Werving

Effectieve werving is ook een belangrijk onderdeel van een succesvolle campus recruitment strategie. Het aanbieden van stageplaatsen en traineeships maakt het mogelijk dat studenten vertrouwd raken met de werkzaamheden en processen binnen jouw organisatie. Een stage of traineeship zorgt ervoor dat de student zich kan ontwikkelen binnen de organisatie. Het is voor werkgevers een goede manier om kennis te maken met een potentiële nieuwe werknemer. De student of trainee kan daarnaast de naamsbekendheid vergroten binnen zijn of haar netwerk.

Stap 4: Relatiebeheer

Het is belangrijk om de band te onderhouden nadat studenten geproefd hebben van de sfeer en de werkzaamheden binnen de organisatie. Onderhoudt je geen relatie, dan raak je het talent kwijt. Zorg ervoor dat je top of mind blijft. Je kunt dit doen door studenten uit te nodigen om de organisatie te volgen via sociale media of ze op de hoogte te houden van alle interne ontwikkelingen via een nieuwsbrief. Ook kan je kortere uitzendopdrachten delen binnen dit netwerk – denk hierbij aan documenten filen, de archiefruimte opruimen of drankjes uitdelen bij een event. Daarnaast biedt je met een talentpool studenten meerwaarde en laat je zien dat je ze belangrijk vindt. Actief de relatie onderhouden levert een hoop op: gemotiveerde jonge kandidaten en vacatures met een korte doorlooptijd.

Aan de slag met een campus recruitment strategie?

Wil je aan de slag met een campus recruitment strategie? Of heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem gerust contact met ons op.